Ge ut din bok – guide till självpublicering

En guide för dig som vill skriva och lansera en bok genom självpublicering. 
Här hittar du information och tips för dig som vill ge ut din egen bok.

Drömmer du om att skriva och ge ut en bok? Ser du framför dig när din bok publiceras och blir uppmärksammad av människor, hur dina läsare blir berörda, medtagna eller kanske till och med inspirerade? Du är nu en författare av ditt eget verk.

Tyvärr är det inte så enkelt för dig som okänd författare att få din bok finansierad och utgiven av ett väletablerat bokförlag. Men det betyder inte att det är omöjligt. Faktum är att det finns flera vägar än den traditionella att vandra. Visste du att Bonnier bokförlag nekade Astrid Lindgrens manus till Pippi Långstrump? Inte bara en, utan två gånger.

Vilka vägar finns det för att trycka och ge ut en egen bok?

Du kan uppfylla din dröm genom att trycka din egen bok. Självpublicering, som det också heter, är precis som det låter: du färdigställer manus, formger utseende och design, trycker, publicerar och marknadsför din bok på egen hand. Du kan också anlita hjälp med hela, eller delar av din process via ett tryck- eller publiceringsförlag. Det finns flera sådana aktörer på marknaden.


Vilka är fördelarna med att ge ut en bok själv?

Förutom att ditt manus inte behöver godkännas av ett bokförlag för att tryckas är fördelen att du styr hela projektet själv – inklusive tidsåtgången. Du behöver med andra ord inte vänta på någon turordning eller försenade processer som annars lätt uppstår.

Tips och guide för självpublicering

1. Skriv manus

Oavsett om du ska skriva din livshistoria, en deckare, faktabok, receptbok eller kärleksroman är första steget att börja skriva. Har du struktur kring upplägg? En idé om en början, ett mitten och ett slut?

Ett problem som de allra flesta stöter på efter cirka femtio sidor eller några skrivna kapitel är att det låser sig. Skrivkrampen är ett faktum och inspirationen är som bortblåst. Du kanske har svårt att få till ”det där lilla extra” i ditt manus eller att hitta en röd tråd.

Ett tips från många författare och skribenter är att gå en skrivarkurs. Det hjälper dig hitta de rätta verktygen för att komma vidare, förbättra manus och hitta inspiration. Att umgås med likasinnade ger dessutom mycket lärdom och motivation att fortsätta skriva.

Jag vill gå en skrivarkurs

2. Anlita yrkeskunniga personer

Det är såklart inget måste men om du ska ge ut en bok på egen hand är ett tips att anlita yrkeskunniga personer för vissa delar i processen. Till exempel en formgivare för omslagets design och en lektör som hjälper dig vässa manus genom att hitta styrkor och svagheter.

Vill du fortsätta hålla nere kostnader för din bok så är en eller flera testläsare ett hett tips. Testläsare behöver inte vara en yrkeskunnig inom branschen, det kan vara en vän, kollega eller en släkting.

3. Publicera din bok

Nu är ditt manus färdigt och det är dags för publicering. Här finns det några olika alternativ. Bortsett från traditionellt tryckförlag förstås. Du kan som vi tidigare nämnt publicera en bok helt på egen hand. Det kräver dock att du har (eller skaffar) ett eget företag för att ge ut din bok i eget förlag. Det räcker med bolagsformen “enskild firma”, som är både enkelt och gratis att starta upp.

4. Marknadsföring

Marknadsföring är ett av de viktigaste stegen för dig som självpublicerad, eftersom du inte har något väletablerat tryckförlag bakom ryggen som sköter marknadsföringen åt dig. Självpublicerar du din bok krävs det också att du marknadsför din bok.


Tips på hur du går tillväga:

  • Fundera över vilket mål du har med publiceringen (till exempel försäljningsmål, eller att du ska bli uppmärksammad på en specifik plattform eller medium)
  • Utforska ditt personliga nätverk, känner du någon, som känner någon, som har samröre inom bokbranschen?
  • Gör dig synlig på sociala medier och andra plattformar, och hör med ditt lokala bibliotek
  • Utforska möjligheterna till att ha ett lanseringsevent för din bok på ett relevant ställe
  • Lokalisera din målgrupp, var finns de? Där bör du också vara!

5. Syfte, mål och budget

Om du har ett konkret mål med publiceringen av din bok så är det lättare att arbeta fram strategier för att nå dit. Vad vill du uppnå? Ett tydligt syfte och mål gör det också lättare för dig att planera den budget du vill förhålla dig till. Målet behöver nödvändigtvis inte vara att bli en världskänd och omtalad författare. Du kanske inte ens vill titulera dig som författare på heltid. Syftet kanske är att uppfylla din dröm, med målet att en dag kunna skriva på ditt CV: författare till en självpublicerad bok.

Jag vill hitta en skrivarkurs


Annonser