Visa kurser.se som: Mobil
8 superbär och frukter fyllda med vitaminer och antioxidanter

8 superbär – fyllda med vitaminer, mineraler och antioxidanter

Vill du ha en riktig vitaminboost? kurser.se listar 8 superbär, frukter och frön som ger dig naturlig energi utan några onödiga tillsatser. Ät dem precis som de är eller tillsätt dem i dina maträtter!

Gå en kurs i kost och näringslära

1. Havtorn

Är din hud och dina slemhinnor inte i bästa skick? Då är havtorn något för dig! De små orangea bären innehåller hela 10 olika vitaminer, 18 aminosyror och 24 olika spårämnen. De innehåller mycket av fettsyran omega-7, vilket är extra bra om du har känsliga slemhinnor. Studier har visat att kvinnor med vaginala slemhinneförändringar har blivit bättre då de använt havtornsolja.   

2. Gojibär

Behöver du ett bär som innehåller nästan allt bra en människa behöver? Leta inte längre! Gojibäret innehåller 3 gånger mer järn än spenat och 4 gånger mer antioxidanter än körsbär. Gojibäret innehåller även 18 av de 20 aminosyrorna, vitaminerna A, B1, B2 och B3. Och det slutar inte där! Superbäret innehåller även mineralerna fosfor, järn, kalcium, krom, koppar, kalium, mangan, selen, natrium, 23 spårämnen, adaptogener och slutligen karotenoiden zeaxanthin. 

3. Chiafrön

Är du gravid eller har du blodproppar i släkten? Då kan du med fördel äta chiafrön. Superfröet chia innehåller fleromättat omega-3-fett som behövs för att vi ska kunna bygga och reparera celler. Omega-3 och omega-6 är de enda fetter som inte kan utvinnas av kolhydrater eller proteiner som vi äter. Omega-3 är nödvändigt för att foster och små barn ska växa normalt. Det förhindrar även blodet från att levra, vilket är bra om du har många i släkten som lidit av blodproppar. 

4. Blåbär

Har du problem med tarmarna eller behöver du ge ditt immunförsvar en boost? Då är blåbär bäret för dig! Blåbär har höga halter av vitamin C och K och innehåller rikligt med antioxidanter. En sak som många inte vet är att blåbär innehåller fibrer som skyddar mot tarminflammationer. För övrigt stärker antioxidanter immunförsvaret och vitamin K sägs ha stor betydelse för vår benhälsa.

Blåbär – ett superbär fyllt med antioxidanter

5. Açai

Vill du förbli ung och skön, samtidigt som du minskar risken för cancer? Då är açai något för dig! Superbäret innehåller 30 gånger mer polyfenoler än vin, som medverkar till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och åldrande. Polyfenoler hjälper också till att frambringa superbärets antioxiderande effekter. 

6. Tranbär

Har du ofta urinvägsinfektion och är i behov av stärkt immunförsvar? Då kan du se till att äta mer av superbäret tranbär! Det röda superbäret är rikt på antioxidanter och har väldigt låg kalorihalt. Förutom detta sägs det att bäret kan hjälpa till att förhindra urinvägsinfektioner, förebygga vissa typer av cancer och sänka blodtrycket.  

7. Mullbär

Har du problem med blodsockret? Då ska du äta mullbär! Bäret är rikt på vitamin C och K, järn, kalcium men även andra livsnödvändiga näringsämnen som polyfenoler, protein, flavonoider, steroider, triterpener, astragalin, resveratrol som förhindrar svampinfektioner och iscoquercitrin som stärker dina blodkärl. 

8. Physalis

Physalis är bra för hjärta, ögon och lymfkörtlar och är rikt på vitamin A, B1, B2, B6, B12 och vitamin C. Lägg dessutom till protein och bioflavonoider som hjälper till att motverka hjärt- och kärlsjukdomar, allergier, inflammatoriska sjukdomar och lymfkörtelproblem. Som om inte det vore nog? Physalisen innehåller även karotenoider, vilket sägs skydda mot cancer, hjärt- och ögonsjukdomar. Superbäret kan också motverka lungsjukdom samt hjälpa till vid viktnedgång och influensa. 


Se alla kurser i kost och näringslära

Senast uppdaterad: 27 nov 2019

Vill du inspireras?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få kurstips med spännande innehåll direkt i brevlådan.