Visa kurser.se som: Mobil

Presentationsteknik - 8 vanliga misstag

8 vanliga misstag att undvika när du presenterar

Vi har alla olika utmaningar när vi ska presentera något för en publik. För vissa kommer det naturligt men för de allra flesta krävs det övning och erfarenhet för att verkligen kunna förmedla det de vill ha sagt. Här är en guide i presentationsteknik med åtta vanliga misstag du bör undvika när du ska hålla en presentation.

1. Du känner inte din publik

Det första och kanske det vanligaste misstaget att undvika när du presenterar är att inte känna din publik. Ta i god tid reda på ungefär hur publiken är sammansatt och anpassa innehållet efter det. Åldern på åhörarna är en viktig faktor och även vad de har för förkunskaper om ämnet som du ska prata om. En regel att hålla sig till när du ska målgruppsanpassa innehållet är att du inte ska underskatta publikens intelligens men samtidigt inte överskatta deras kunskaper.

2. Du missar eller glömmer inledningen

Inledningen är den viktigaste delen av en presentation, och självklart börjar inledningen när du startar din presentation. Du har ungefär två minuter på dig att engagera din publik och presentera ditt ämne. Därför är det avgörande för hela din presentation att du lyckas fånga publiken direkt i inledningen. Börja med att presentera din slutsats, det du ska komma fram till under presentationen. Efter en gripande inledning kan du gå igenom praktisk och teknisk information för att sedan börja presentera.

3. Du tror att alla som lyssnar vet vem du är

Ett vanligt misstag många gör är att inte presentera sig själv och sin bakgrund. Det spelar ingen roll om de som sitter i publiken har sett reklamaffischer, fått mejl och anmält sig själva till att lyssna på dig, det finns alltid några som inte vet vem du är och varför de ska lyssna på dig. Genom att berätta om dig själv och din bakgrund ger du tyngd till din presentation och du bygger upp ett förtroende hos publiken.

4. Du pratar för länge

Oavsett om din publik tycker att du är den mest intressanta som finns att lyssna på eller inte, har de något att göra eller någonstans de ska vara efter din presentation. Detta gör att om du inte håller tiden kommer publiken att bli rastlös, börja titta på klockan, börja småprata och bli ofokuserade. Fortsätter du alldeles för länge kommer några att resa sig för att gå och andra att enbart minnas att du drog ut på tiden. Kom ihåg att andras tid är viktigare än din.

5. Du är oförberedd

De som kommer och lyssnar på din presentation investerar sin tid, och ibland även pengar, för att höra vad du har att säga. Då är det viktigt att du respekterar detta och kommer så förberedd som du kan vara. Se till så att all teknik fungerar innan du börjar din presentation och var väl insatt i ämnet du ska prata om, inte bara precis det du har tänkt berätta. På så sätt har du dessutom lättare att hitta tillbaka om du skulle tappa tråden eller om du får en fråga.

6. Du ger ett oengagerat intryck

Kroppsspråk och tonläge är viktiga ingredienser för att förmedla ett budskap. Att ta på och av glasögonen var 20:e sekund kan vara något som några i publiken stör sig på och börjar räkna men det är nästan ännu värre att lyssna på någon som står helt still. Talar du dessutom monotont kommer publiken utan tvekan att somna. Använd dina händer och din kropp för att förtydliga och betona. Entusiasm smittar och dina åhörare kommer att märka att du brinner för ditt ämne genom hur du rör dig och hur du talar.

7. Du gör det för komplicerat

Idag matas vi med information ständigt och jämt och det är bara de tydligaste budskapen som lyckas ta sig igenom och fastna hos mottagarna. Därför är det viktigt att tänka igenom vad du vill få fram med din presentation och sedan göra det tydligt och konkret. Här gäller det också att tänka på din publik och deras förkunskaper. Inte ens de mest inbitna inom ditt ämne orkar lyssna på komplicerade resonemang med olika fokus. Välj vad du vill att publiken ska ta med sig från din presentation och håll dig till det.

8. Du missbrukar tekniken

Att ha sett till så att tekniken fungerar innan presentationen börjar är A och O, men även hur du använder tekniken har betydelse för hur åhörarna uppfattar din presentation. PowerPoint är ett vanligt använt verktyg vid muntliga presentationer idag. Gör inte presentationerna för långa. Det är bättre med få slides med tydliga budskap än många med mycket text. Håll dig till max sju enheter (ord, bilder, punkter etc.) per sida. Tänk också på att titta på publiken, inte skärmen och att inte stå i vägen för projektionen.

Vill du lära dig mer om hur du kan göra dina presentationer bättre? 
» Se alla kurser i kommunikation och retorik här


Senast uppdaterad: 28 nov 2019

Vill du inspireras?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få kurstips med spännande innehåll direkt i brevlådan.