Hur gör man en eskimåsväng? - Forum

2015-02-20 13:46   Carlos

Hej! Jag var för en tid sen utomlands och fick då upp ögonen för paddling. Jag har läst en del men inte hunnit varken öva eller sätta mig in i det särskilt mycket. Jag vet att eskimåsväng är något man pratar om i paddling-sammanhang, men vad är det egentligen?


RE: Hur gör man en eskimåsväng?
2015-02-20 13:57   Hanna

Eskimåsvängen uppkom på Grönland och det finns material redan från 1700-talet som bevisar att man använde denna teknik för att vända en kajak på rätt köl igen. Det är ganska mycket att tänka på när man gör en sådan sväng, eller roll som det också kallas. Det som är den vanligaste missuppfattningen är att det är med hjälp av paddeltag man kommer tillbaka upp över ytan, men det är i själva verket en rejäl knyck med höften som är hemligheten. När man övar krävs det dock mest mod att våga ramla runt och hamna under vattnet. Här nedan kommer en kortfattad beskrivning på en eskimåsväng.

- När du hänger under ytan helt upp och ner under kajaken sträcker du upp paddeln så att du har båda händerna över ytan. Den ska vara ungefär parallellt med  kajakens sida och för att nå upp mot ytan kommer du behöver luta kroppen både framåt och ut mot sidan av kajaken.

- Nu tar du paddeln rakt ut och bakåt från kajaken. Gör en stor båge med den samtidigt som du rör överkroppen bakåt.

- Med en gång när du börjar svepa med paddeln i en båge ska du försöka börja vända upp kajaken åt rätt håll. När paddeln har nåt cirka 90 grader ut från kajaken och du kommer till den punkt som är svårast att komma förbi gör du en rejäl höftknyck som förhoppningsvis hjälper till att få upp kajaken rätt.

- Dra sedan runt paddeln den sista biten i bågen. När du kommer upp ur vattnet ska du luta dig bakåt så att först kajaken hamnar i rätt läge, sedan din kropp och sist kommer huvudet.

När kajaken ligger som den ska så måste du tänka på att fort sätta dig i ett stabilt läge för att kunna få balans och undvika ytterligare kapsejsningar.


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️