Vilket vapen är bäst för älgjakt? - Forum

2015-10-29 13:58   Ola

Hej, jag funderar på att köpa mitt första vapen för älgjakt men vet inte riktigt vad jag ska välja. Har någon här några tips på vad som är bra? Jag är helt lost...


RE: Vilket vapen är bäst för älgjakt?
2015-10-29 14:20   Camilla Svensson

Hej Ola

Vad kul att du ska ge dig ut på älgjakt! När du ska jaga älg gäller det att du har ett klass 1 vapen. Vapen med älgjaktskaliber är till exempel 6,5 mm, 30-60 och 308. 6,5 mm är ett bra allroundgevär med relativt billig ammunition. Viktigare än vilken kaliber du ska välja är att du väljer ett vapen som passar dig och ditt sätt att skjuta. 

Ett tips är att köpa ett begagnat vapen och istället lägga pengar på ett riktigt bra sikte, det tjänar du på i längden. När du väl har vapnet är det också viktigt att skjuta in det så att du lär känna det ordentligt. Lägg mycket tid på skjutbanan och öva hemma med oladdat vapen för att få en känsla för avtryckaren. 

Här hittar du få mer kunskap innan du ger dig ut på jakt kan du spana in alla kurser och arrangörer inom jakt och skytte här på kurser.se.


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️