Vilken kamera passar för kurs? - Forum

2014-01-09 10:05   James

Jag vill lära mig att bli en bättre fotograf och tänkte gå en fotokurs för digitalkamera. Min fråga är egentligen om det spelar någon roll vilket märke man har eller hur avancerad systemkamera man ska ha. Jag har idag en ganska ny, men billig Nikon digitalkamera. Funkar det för att lära sig grunderna?


RE: Vilken kamera passar för kurs?
2014-01-09 10:11   Carl Swensson

Hej James,

Om du vill ta bättre foto och bli en säkrare fotograf så kan vi rekommendera en grundkurs i foto. I princip är alla dessa anpassade till systemkameror eftersom det är oftast dessa typer av kameror som kräver lite mer kunskap. Vilket märke eller modell du har spelar egentligen ingen roll eftersom grunderna är de samma för all typ av fotografering. Till grunderna hör att lära sig hur exponeringstid och bländare samverkar. Hur man kan justera bländare för att få ett kortare eller längre skärpedjup eller hur man fotograferar bäst i motljus.

Jag kan rekommendera att du letar upp en grundkurs (relativ kort sådan) för att lära dig grunderna. Vill du sedan utöka din kunskap med t.ex. blixthantering osv så finns det även kurser för det.

Här kan du hitta kurser i ditt område: http://www.kurser.se/kurs/fotokurs

Lycka till!


Hitta kurser inom kategorin:
Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️