Skillnaden mellan att spara i fonder och aktier? - Forum

2014-08-05 16:06   Gustav

Jag funderar på att gå en kurs i aktiekunskap men skulle först vilja veta vad som är skillnaden mellan att spara i fonder och att spara i aktier? Någon som kan ge mig en bra förklaring?


RE: Skillnaden mellan att spara i fonder och aktier?
2014-08-05 16:30   Peter Warghagen

Hej Gustav!

En fond består ofta av flera olika aktier. Skillnaden är att fonder brukar beskrivas som "den bekväma sparformen". Här har du ett team med professionella fondförvaltare som tar hand om köp, omplaceringar, utdelning etc. Att spara i fonder är mindre riskfyllt då pengarna fördelas i form av mindre belopp i flera olika företag. Nackdelen är dock att du ofta betalar höga avgifter för att någon annan sköter jobbet åt dig. Att spara i aktier kräver lite mer engagemang och gör att du har större frihet att påverka ditt sparande. I aktiesparande är den potentiella avkastningen större, men medför såklart större risker.

Tabellen nedan visar på skillnaden mellan att spara i fonder och i aktier.

Fonder 

Aktier

 Bekvämast X
 Störst frihet  X
 Högst avgifter X
 Största risken X
 Potentiell avkastning X


Om det är en grundkurs du ska gå så kommer du få en tydlig beskrivning av skillnaden mellan att spara i aktier och fonder. Kurserna fokuserar dock mest på aktiekunskap då det är ett område som man behöver kunskap om för att lyckas med sitt sparande. Jag skulle säga att man inte behöver gå en kurs för att bara lära sig om hur man sparar i fonder, det kan banken hjälpa dig med.

Här hittar du alla aktiekurser

 


Glöm inte bort din fritid
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så ser vi till att påminna dig. Få kurstips och inspiration direkt i mejlinkorgen ☀️